Met Welcome to the Dreamhouse! presenteert het Groninger Museum een selectie uit de eigen collectie postmoderne kunst en design. Samenwerkingspartners Marloes en Wikke richtten zalen in alsof het kamers zijn in een echt woonhuis. De zalen vertegenwoordigen een hal, een woonkamer, een eetkamer, slaapkamers en dergelijke. Hierbij worden de meubels en kunstwerken uit de museumcollectie gebruikt.
Jonger publiek
De wens van het museum was om een presentatie te maken die ook een nieuw, jonger publiek aanspreekt. Met deze vraag ging het museum op zoek naar een spannende, onconventionele theatervormgever en zodoende kwamen zij terecht bij de scenografen Marloes en Wikke, die hun wortels ook in Groningen hebben liggen.
Samenwerkingspartners Marloes en Wikke
Marloes van der Hoek (1980) en Wikke van Houwelingen (1979) leerden elkaar kennen tijdens de masteropleiding scenografie aan Academie Minerva in Groningen. Na hun afstuderen in 2006 vestigden ze zich in Amsterdam waar ze onder de naam ‘Marloes en Wikke’ inmiddels tot de meest gevraagde en avontuurlijke theatervormgevers in Nederland behoren. Ze werkten voor diverse theater- en. Recent ontwierpen ze het decor voor de musical De man van La Mancha van de Theateralliantie, met Huub van der Lubbe in de hoofdrol. Ze deden ook al enkele projecten in musea: in het Centraal Museum, het Nieuwe Instituut en het Stedelijk Museum Schiedam.
Uitbundig en expressief
“Uitgangspunt voor deze expositie is een uitbundig en expressief ingericht huis waar het publiek doorheen dwaalt en helemaal in wordt ondergedompeld. Overal om je heen valt iets te ontdekken door de humoristische tafereeltjes, beeldrijm van objecten, contrasterende of monochrome kleurpaletten en natuurlijk de vele detaillering: etensresten op de borden, rondslingerend speelgoed en peuken in de asbak, prullen in de prullenmand. Door bijvoorbeeld de onopgemaakte lakens op het bed lijkt het alsof de bewoners van dit huis zojuist zijn weggelopen, je kunt ze bijna aanraken. Zij blijven een mysterie voor ons, elke bezoeker mag een eigen beeld van hen maken. Door deze zorgvuldig gecreëerde rommeligheid onderscheiden we ons van de keurige showrooms van Ikea, de strakke villa’s op TV of de statige paleizen waar wij zomers als toeristen doorheen sjokken. Die ruimtes willen perfectie uitstralen, terwijl in het echte leven mensen haast hebben, lui of druk zijn, mislukte pogingen ondernemen of tegenzin hebben. Juist die imperfectie zorgt voor intimiteit en herkenbaarheid. Zo vertellen we iets over de mens van nu. De ploeterende, oververhitte mens. Maar ook vol van creativiteit en levenslust. We dagen op een speelse manier de bezoeker uit, geheel in de geest van de ontwerpers van weleer. De expositie is dus licht van aard, geschikt voor jong en oud, maar heeft onderhuids ook een minder gezellige kant. De mensheid is volledig doorgedraaid met al zijn mooie spulletjes, en de ondergang is nabij. Daar gaat het dus schuren.”
“Door onze achtergrond in het theater zijn wij gewend om verhalen te vertellen met alle beschikbare middelen: decor, licht, geluid, rekwisieten, kostuum, taal, mis en scene. Ook deze expositie moet een Gesamtkunstwerk worden; een term uit de opera die beschrijft hoe alles samenwerkt om tot één overkoepelend allesomvattend kunstwerk te komen. Licht en geluid zullen een prominente rol spelen in de sfeer. De kostuums zijn in dit geval de modestukken uit de collectie van het museum. En last but not least een ander punt dat deze presentatie zo uniek maakt: Nog nooit in de geschiedenis zijn er zoveel objecten uit het depot gebruikt in één tentoonstelling als nu. Zo krijgt de bezoeker als het ware een kijkje in de schatkamers van het Groninger Museum.”
De opzet
De tentoonstelling bestaat uit een opeenvolging van ‘kamers’. Je komt binnen via de hal, gaat door de eetkamer, dan door twee slaapkamers en komt vervolgens in de ruime zitkamer (de grote middenzaal van de verdieping). Dan volgen nog een studeerkamer, de kinderkamer en via de ‘tuin’ ga je weer naar buiten. Dit alles ingericht met design en kunst uit de collectie, waarbij de inbreng van Marloes en Wikke er meer van maakt dan de som der delen.
Omdat in deze tentoonstelling de traditionele zaal- en objectteksten aan de wand niet passend zijn, krijgen de bezoekers een klein boekje met bijschriften en per zaal een korte toelichting op de belangrijkste werken. De bezoekers kunnen dit aantrekkelijk vormgegeven boekje ook als herinnering aan de tentoonstelling meer naar huis nemen.
Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Defacto Cultuur Fonds en nog tot zondag 16 november 2025 te bezichtigen in het Groninger Museum
