Man met Bas, een filmportret van jazzmuzikant Bert van Erk
Bert van Erk groeit in Jaren ’50 in Amsterdam op en ontwikkelt zich tot een gerenommeerde bassist/ jazzmuzikant, na eerst een aantal jaren als gitarist gewerkt te hebben.
Aan de hand van zijn leven zien we de geschiedenis van de Nederlandse geïmproviseerde muziek langskomen. Op het Hervormd Lyceum componeert hij al liedjes voor het schooltoneel en ontmoet hij Joost Nuissl, wordt zijn begeleider, een samenwerking die hij nog even voortzet als hij op het Conservatorium zit. In dezelfde tijd maakt Bert in het Amsterdamse jongerencentrum Famos kennis met de jazzworkshops van Theo Loevendie, waar het zaadje wordt geplant voor zijn latere werk als workshopleider en bandcoach.
Ook speelt hij, vooral doordat hij zowel de klassieke als de moderne/elektrische gitaartechniek beheerst, met Lia Dorana in haar Tour de Chant, met Harry Mooten in De Kaukasische Kreidekreis van Bertold Brecht, en treedt toe tot de Musica Elettronica Viva, waar hij zeer experimentele muziek maakt.
In 1972 begint hij samen te werken met saxofonist Gijs Hendriks en verhuist daarom naar Utrecht. Stapt via de basgitaar over op de contrabas. Speelt eind jaren ’70 in Boy Edgar’s Big Band met onder meer Art Taylor en Benny Bailey. Maakt met Hendriks een serie albums en tournees in Europa, met gasten als John Engels, Slide Hampton, Dexter Gordon, Beaver Harris en Kenny Wheeler.
Bert ziet gebeuren dat Jazz/geïmproviseerde muziek een erkende en gewaardeerde muzieksoort wordt en zelfs in aanmerking komt voor (overheids-) subsidie. En zo is hij van de eerste lichting leden van de BIM (Bond van Improviserende Musici) en mede-oprichter van de SJU, Stichting Jazz in Utrecht.
Eind jaren ’80 begint het tij te keren en wordt het bestaan van improviserend musicus steeds moeilijker. Begin jaren ‘90 verzet Bert de bakens, stopt de samenwerking met Hendriks en verhuist naar Groningen, naar het dorp Kantens. Daar vindt hij de rust, de ruimte en de kwaliteit van leven die hij in de randstad ontbeerde.
Bert nestelt zich in de Groningse muziekscene en wordt al gauw een
veelgevraagde sessiemuzikant die vaste avonden met gasten organiseert, maar ook als bandcoach amateurs inspireert voor de geïmproviseerde muziek. Hierbij stelt hij zich steeds breder op en houdt hij zich bezig met Afrikaanse muziek, Klezmer, Salsa, en wat de wereldmuziek verder te bieden heeft…
Inmiddels in Bert van Erk 76 jaar oud, maar treedt hij nog zeker 100 keer per jaar op, verzorgt hij wekelijks meerdere workshops en breng hij in het voorjaar een nieuw album uit met zijn groep Quartology.
Bert van Erk is een fenomeen met een uitstekend geheugen en tal van anekdotes, een heldere kijk op de betekenis van geïmproviseerde muziek en is hij kritisch op het gebrek aan hedendaags muziekonderwijs voor kinderen en jongvolwassenen.
‘Man met Bas’ is ontstaan uit een idee van Hans Veeger (ondernemer en oprichter van het Defacto Cultuur Fonds) en Frits Boersma (documentairemaker, www.hetfilmverhaal.nl) die elkaar ontmoetten in een muziekworkshop van Bert van Erk en wordt mogelijk gemaakt/ bekostigd door het Defacto Cultuur Fonds.